Komunikat
Uprzejmie informujemy, że od 1 listopada 2019 r. zmieniają się niektóre zapisy Regulaminu otwierania i prowadzenia rachunków bankowych dla klientów instytucjonalnych w Banku Spółdzielczym w Garwolinie. Wprowadzone zmiany w Regulaminie zwiazane są przede wszystkim z koniecznością dostosowania zapisów do wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/518 z dnia 19 marca 2019 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 924/2009 w odniesieniu do niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty oraz Ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Split Payment II).
Główne zmiany wynikające z wyżej wymienionych regulacji to:
- dodanie definicji systemów rozliczeniowych wykorzystywanych do realizacji przelewów (krajowych i zagranicznych);
- opisanie zasad kolejności realizacji przekazów w obrocie dewizowym;
- zmiana zapisów w odniesieniu rachunku VAT:
- rozszerzenie katalogu możliwych do zrealizowania z rachunku VAT płatności o inne podatki oraz składki ZUS - obecnie jest możliwość realizacji tylko płatności podatku VAT;
- rozszerzenie katalogu możliwych do zrealizowania egzekucji z rachunku VAT o płatności wskazane powyżej,
- dodanie możliwości zamykania rachunku VAT w sytuacji, kiedy zamykany jest rachunek rozliczeniowy powiązany z rachunkiem VAT, a na rachunku VAT występują środki pieniężne i Bank nie posiada decyzji naczelnika urzędu skarbowego o zadysponowaniu środkami.
Postanowienia ogólne
Rachunki otwierane są dla:
- osób prawnych,
- jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną,
- osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą,
Dla podmiotów wyżej wymienionych Bank otwiera i prowadzi następujące rodzaje rachunków:
- rachunki bieżące,
- rachunki pomocnicze.
Bank zapewnia Posiadaczowi rachunku zachowanie tajemnicy posiadania rachunku, jak też jego stanów i obrotów, na zasadach określonych w ustawie Prawo bankowe.
Otwarcie rachunku
- Podmiot, występujący o otwarcie rachunku, składa wniosek o otwarcie rachunku bankowego w złotych lub w dewizowego.
- Wraz z wnioskiem, w zależności od swojego statusu prawnego, wnioskodawca zobowiązany jest:
- dołączyć dokumenty określające jego organizacyjno - prawną formę działania,
- wskazać osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych,
- złożyć zawiadomienie o nadaniu numeru statystycznego oraz inne dokumenty, jeśli obowiązek ten wynika z przepisów prawa lub odrębnych wewnętrznych przepisów Banku.
- Dokumenty, o których mowa wyżej powinny być aktualne.
- W przypadku, gdy wnioskodawca ubiega się o otwarcie rachunku pomocniczego, a w Banku posiada już rachunek bankowy, Bank może odstąpić od żądania złożenia dokumentów, które już znajdują się w jego posiadaniu.
- Bank zastrzega sobie prawo odmowy otwarcia rachunku bez podania przyczyny.
- Otwarcie rachunku następuje po podpisaniu umowy oraz wypełnieniu i złożeniu "Karty wzorów podpisów" i po wniesieniu:
- opłaty za otwarcie rachunku,
- minimalnej wpłaty na rachunek, w wysokości określonej w "Taryfie prowizji i opłat za czynności bankowe".
- Bank wydaje Posiadaczowi rachunku blankiety czekowe po pierwszym wpływie środków pieniężnych na rachunek, poza wpłatą określoną w celu otwarcia rachunku.
Dysponowanie środkami na rachunku
- Dla ważności dyspozycji z rachunku konieczne są podpisy osób wymienionych w "Karcie wzorów podpisów", złożone zgodnie z zasadami reprezentowania Posiadacza rachunku.
- Posiadacz rachunku może udzielić pełnomocnictwa do dysponowania środkami na swoim rachunku składając w Banku stosowne oświadczenie.
- Pełnomocnictwo do dysponowania środkami na rachunku może być:
- stałe lub na czas określony, udzielone bez ograniczeń lub z ograniczeniami,
- jednorazowe.
- Przez środki zgromadzone na rachunku rozumie się środki znajdujące się na rachunku na początku dnia operacyjnego.
- Wpłaty i wypłaty z rachunku mogą być dokonywane w formie gotówkowej i bezgotówkowej.
- Posiadacz rachunku może korzystać z rozliczeń w formie polecenia zapłaty.
- Wypłaty z rachunku mogą być dokonywane również przy użyciu kart płatniczych, które Bank wydaje na wniosek Posiadacza rachunku.
- Bez dyspozycji Posiadacza rachunku realizowane są przez Bank w ciężar rachunku płatności z tytułu:
- egzekucji z rachunku bankowego,
- potrącenia zadłużenia wymagalnego wobec Banku,
- potrącenia wierzytelności Banku, których termin płatności jeszcze nie nadszedł, jeżeli Posiadacz rachunku będący dłużnikiem został postawiony w stan likwidacji oraz we wszystkich tych przypadkach, gdy służy Bankowi prawo ściągnięcia swych wierzytelności przed nadejściem terminu płatności,
- pobrania należnych Bankowi odsetek, prowizji i opłat wynikających z Umowy bądź odrębnych wewnętrznych przepisów Banku,
- sprostowania błędu powstałego w wyniku nieprawidłowo zaksięgowanej operacji.
- Bank odpowiada za terminową i prawidłową realizację dyspozycji Posiadacza rachunku. Za przekroczenie terminu realizacji dyspozycji Bank wypłaca na żądanie Posiadacza rachunku odszkodowanie w wysokości ustawowych odsetek za każdy dzień zwłoki
Opłaty, prowizje i oprocentowanie rachunku
- Za czynności związane z obsługą rachunku pobierane są prowizje i opłaty zgodnie z "Taryfą prowizji i opłat za czynności bankowe".
- Od środków zgromadzonych na rachunku Bank nalicza odsetki według zasad określonych w odrębnych wewnętrznych przepisach Banku.
Wyciągi bankowe z rachunku
- Po każdej operacji powodującej zmianę salda na rachunku Bank sporządza wyciąg bankowy dla Posiadacza rachunku.
- Zgodnie z umową wyciągi bankowe mogą być:
- odbierane w siedzibie Banku,
- przesyłane listownie (pocztą, najpóźniej następnego dnia roboczego w Banku po ich sporządzeniu lub w terminie uzgodnionym z Posiadaczem rachunku),
- przekazywane drogą elektroniczną.
Inne
- Możliwość korzystania z usługi Internet Banking-u , Bankofonu ,Sms-bankingu, kart bankowych